Halaman

(1)

Sabtu, 30 April 2011

KANSER SERVIKS

KANSER SERVIKS
Apakah kanser serviks??..Haa,kalau anda semua nak tahu kanser serviks ialah barah yng trjd kpd wanita dn trgolong barah yang kerap mnyerang orgn reproduksi.kanser serviks ni trjd bila sel yng normal pada serviks atau bahsa kebiasaanya Pangkal Rahim bertukar mnjdi sel barah…tgok gambar dibawah ni..

Gambar Kanser Serviks

SEBAB-SEBAB IA TERJADI?
Kanser serviks trjadi sebab dari virus human papilloma ..virus ni berjngkit dari hubungn seks yang apabila seseorng wanita terdedh kepada HPV.Virus ni boleh di elakkan kalau system imun kita kuat  dan virus ni tak boleh menyerang kita,tp tidak bagi segelintir kecil  wanita yang virus berpeluang hidup bertahun-tahun sehingga ia menukar sel yang terdapat pada permukaan serviks kepada sel kanser. Separuh dari kanser ini terjadi pada mereka yang berusia 35-55 tahun.

Jadi kita sebagai wanita digalakkan melakukan Ujian saringan Pap smear bagi langkah-langkah awal untuk membendung kanser ini.Anda semua dah buat pemeriksaan bagi kanser serviks ??kalau belum buatlh sebab pemeriksaan ni pnting untuk kesihatan kita,dan kalau anda nk tahu Purata kematian kanser serviks memng  berkurng dgn bnyk tapi ia masih pembunuh ke 2 terbnyak selepas knser payudara.oleh itu,berhati-hati.

TANDA DAN GEJALA KANSER SERVIKS
1.     Pendarahan ketika bersama..
2.    Pendarahan ditengah Bulan
3.    Pendarahan selepas monopos
4.    Keluar lender berdarah dan berbau busuk dari faraj
5.    Sakit semasa berhubungan

WANITA YANG BERISIKO  MENDAPAT  KANSER SERVIKS?
  • Mempunyai pasangan berbilang
  • Aktiviti Seks bermula sebelum usia 18
  • Mengalami jangkitan kuman seperti syphilis, gonorhoea, chalmydia atau HIV
  • Kurang daya tahan imun
  • Merokok

Kalau ada wanita yang mengalami kanser ni,selalunya doktor akan buat ujian tertntu macam ujian pap…serba sedikit yng baby tahu doktor tu ambil skit smpel tisu dekt prmukaan serviks lepas tu hntar ke mkml untuk buat ujian.Dari ujian tulah kita akn ditentukn  kalau ada sesuatu yang tak normal macam barah yang baru nk tumbuh..so,buatlah ujian ni setiap tahun.
Selain daripada tu,ada juga ujian HPV ujian ni dia nk kesan kalau-kalau ada kuman pada knser serviks  macam strain 16 mcm tulah.COLPOSCOPY  pulak mikroskop untuk tgok pngkl rahim kita kalau ada bnda yang tak kene yang tak normal la katakana doktor akan ambil biopsi  same mcam ujian pap tadi.

BAGAIMANA MENCEGAHNYA..?
Nak cegah senang jer …. Elakkan berhubungan dengn lebih dari seorang.macam seks bebas.hberhubungan pada usia muda pun boleh menybabkan jngkitan kuman HPV.Bagi yang merokok kurangkan merokok dan yang tak merokok jangan nak pandai-pandai mencuba.sentiasa mendapatkan  imunisasi jangkitan HPV dan suntikan vaksin pencegah.suntikan boleh didapatkan di mana-mana klinik atau hospital berdekatan…SELAMAT MENGAMALKAN GAYA HIDUP SIHAT..


                                     

Tiada ulasan:

Catat Ulasan